Nieuwe features voor hypotheken en andere optimalisaties

Op 7 juli wordt Elements weer verbeterd en uitgebreid!

Deze update zit boordevol verbeteringen voor hypotheekadvieskantoren. Daarnaast zijn er diverse optimalisaties voor het ophalen van e-mailadressen, de SMART module en workflows. Kortom: genoeg nieuws! Hieronder lees je alle nieuwe features.



Hypotheken

Actuele hypotheekinformatie in tabblad Wonen

Na ontvangst van de hypotheekaanvraag vanuit het adviespakket zijn vanaf nu de gegevens van de hypotheek in een klantdossier actueler. Er wordt namelijk meer informatie overgenomen uit het aanvraagbericht (AX via HDN).

Als resultaat is het tabblad ‘Wonen’ onder de hypotheek volledig vernieuwd. Zo heb je een duidelijker overzicht van alle gegevens en kosten van de woning van de klant.

Er zijn nieuwe informatievelden toegevoegd en bestaande velden zijn verduidelijkt.

ToegevoegdVerduidelijkt
Kosten KoperVerbouwingskosten / Meerwerk
Risicoklasse (LTV)Overdrachtsbelasting
Kosten Leveringsakte Bankgarantie kosten
Makelaarskosten Netto advies kosten
Kosten Bouwkundige KeuringBemiddelingskosten
VerkoopkostenNotaris kosten
AfhandelingskostenInbreng eigen middelen
Kosten hypotheekakteKoop- of aanneemsom
NHG kostenBoeterente
ServicekostenRenteverlies
Kadastrale aanduiding
WOZ waarde met taxatiedatum
Marktwaarde

Daarnaast zijn er overbodige informatievelden weggehaald. Er wordt in het klantdossier een registratie aangemaakt van alle informatie in de velden die zijn verwijderd (bijvoorbeeld de ‘Kosten’ aan de linkerkant). Zo kan je deze gegevens altijd terugvinden.

Inzicht in energie van woning

Je beschikt nu over meer informatie over de energie van een woning. In het tabblad ‘Wonen’ in een klantdossier is namelijk het onderdeel ‘Energie’ toegevoegd. Hierin staat:

  • Energieklasse
  • Opnamedatum
  • Geldig tot
  • Registratiedatum Let op, deze zit niet in het AX maar kan je zelf invoeren
  • Berekeningstype
  • Energieprestatieindex
  • Energieprestatie Forfaitair Let op, deze zit niet in het AX maar kan je zelf invoeren

Inzicht in verschillen tussen hypotheekaanvraag en offerte

Je kunt nu heel makkelijk zien of de hypotheekofferte afwijkt van de initiële aanvraag. Elements vergelijkt deze twee (AX en OX via HDN) namelijk met elkaar en geeft het aan wanneer deze twee van elkaar afwijken. Dit doet Elements voor zowel het rente-aanbod als het bindend aanbod.

De verschillen zie je in een klantdossier onder het product in het tabblad “HDN”> “Verschil offerte en aanvraag”.

Melding van afwijking in taak
Wanneer er mogelijk een afwijking is, zie je dit in een taak in je takenlijst. In de bijbehorende taak en omschrijving wordt dit namelijk vermeld, bijvoorbeeld: “Rente-aanbod is ontvangen via HDN. Controleer offerte”.

Informatie ophalen met tags
Of er een verschil is, is op te halen met de tag [offerte->hdn ox xml->afwijkend van ax], output: ja/nee. Een volledig overzicht met verschillen is op te halen met [offerte->hdn ox xml->verschillen].


Informatie hypotheek up-to-date na passeren

De actuele hypotheekinformatie van de geldverstrekker na de passeerdatum zie je nu in Elements. Er wordt namelijk meer informatie, zoals het hypotheeknummer (offertenummer) van de geldverstrekker, overgenomen uit het “Lening in beheer” bericht van de geldverstrekker (SX via HDN).

De volgende gegevens zijn hiermee up-to-date:


HDN berichten zonder actie niet op dashboard

Document-, (specifieke) aanvraag- en statusberichten die status “mislukt” hebben, worden niet meer meegenomen bij “X inkomende bericht(en) vereisen actie” bij de HDN inbox. Voor deze berichten is namelijk geen actie vereist. Zo heb je een duidelijk beeld van het aantal berichten waarop je nog moet acteren.

De volgende berichten worden uitgesloten:

  • Mislukte import van DX berichten omdat er geen bijbehorende offerteaanvraag is gevonden.
  • Mislukte import van SX berichten omdat er geen bijbehorende bericht is gevonden.
  • DA bericht waarbij al een recenter bericht is ingelezen ingelezen.

Bankgaranties makkelijk digitaal aan te vragen bij Nationale Waarborg via HDN

Bij het aanvragen van een hypotheek kun je nu ook eenvoudig een bankgarantie bij Nationale Waarborg via HDN aanvragen. In Elements voer je alle gegevens in en zet je de aanvraag in de Digimap. De klant gaat vervolgens de aanvraag goed- of afkeuren in de Digimap.

Werkwijzen

Afhankelijk van jouw gewenste inrichting kan het ondertekenen van de aanvraag ook via Nationale Waarborg verlopen. In dat geval ondertekent de klant niet in de Digimap.

Bij akkoord wordt de bankgarantie offerte digitaal via het HDN netwerk verstuurd naar Nationale Waarborg. Daarnaast kan er na akkoord of afwijzing een taak worden aangemaakt voor de door jou gekozen collega. Zo krijg je een seintje wanneer de klant zijn aanvraag heeft beoordeeld en weet je gelijk of je actie moet ondernemen.

In dit kennisartikel lees je hoe het werkt.

Inzicht via taken

Om direct te weten wanneer je actie moet ondernemen, worden er automatisch taken aangemaakt voor de verantwoordelijke van de hypotheek.

  • Offerte komt binnen in de HDN inbox
  • Offerte wordt toegevoegd aan een stuk van de bankgarantie
  • Maatschappij keurt stukken af of vraagt stukken op
  • Bankgarantie verloopt, is afgewezen, aanvraag ingetrokken of technisch niet te verwerken

Functionaliteit gebruiken?

Als je gebruik wilt maken van deze functionaliteit, meld je dan aan bij Nationale Waarborg via sales@nationalewaarborg.nl. De Nationale Waarborg neemt dan contact met je op om afspraken te maken en een overeenkomst op te stellen.


    HDN inbox is vernieuwd

    Het uiterlijk van de HDN inbox is vernieuwd. Je hebt hier nu meer overzicht en kunt makkelijker filteren aan de linkerkant.

    Daarnaast filter je nu eenvoudig de berichten van een bepaalde maatschappij, zoals ABN AMRO. Ook is het nu mogelijk om meerdere HDN berichten te selecteren en in één keer verwijderen. Tot slot is in dit scherm ‘Organisatie’ verduidelijkt naar ‘Kantoor’.



    Algemene verbeteringen


    Ophalen e-mailadressen verbeterd

    Om sneller en accurater de juiste ontvangers te tonen, is het ophalen van e-mailadressen verbeterd bij het opstellen van een e-mail:

    • Het e-mailadres van de klant (eerste aanvrager) in het dossier wordt automatisch ingevuld (partner ook indien aanwezig). Hierdoor hoef je niet meer te zoeken tussen dubbele e-mailadressen.
    • E-mailadressen van organisaties onder personen en businesspartners uit dossiers worden nu ook getoond.

    De volgende e-mailadressen worden niet meer getoond:

    • E-mailadressen zonder dossier.
    • E-mailadressen waarvan het langer dan 2 jaar geleden is dat je ze hebt ontvangen.

    Geselecteerde e-mails direct toe te voegen

    In de “Aan” pop-up voeg je nu in één klik meerdere e-mailadressen toe als ontvangers, dankzij de knop “Geselecteerde e-mailadressen toevoegen”. Zo hoef je niet meer naar beneden te scrollen.


    Direct een workflow starten vanuit SMART

    Wanneer je vanuit de SMART module taken gaat aanmaken, kun je nu direct een workflow starten. Zo bepaal je zelf welk werkproces er gekoppeld is aan de taken die je aanmaakt.


    Doorverwijzingen in bankboek verbeterd

    In een bankboek kon het voorkomen dat er een oneindige doorverwijzing ontstond. Dit was altijd onjuist, waardoor je een foutmelding “Entryline is contraentry” kreeg. We hebben dit opgelost, zodat je geen foutmeldingen meer krijgt.


    Acties op workflowgroepen in te zien

    Er wordt vanaf nu vastgelegd welke persoon rechten heeft gegeven op een workflowgroep. Daarnaast wordt vastgelegd wie deze rechten heeft gekregen en wanneer. Deze informatie is in te zien door de medewerkers van Faster Forward. Deze vastlegging gebeurde al voor rechten en rechtengroepen.

    We kunnen deze informatie delen met één van de Elements beheerders van jullie organisatie. Stuur hiervoor een e-mail naar support@fasterforward.nl en vermeld hierbij voor welke gebruiker je je afvraagt van wie die rechten heeft gekregen.


    Overige verbeteringen

    • Documenten die je via Aplaza ontvangt, krijgen nu de datum van ontvangst (i.p.v. datum waarop het document aan een dossier wordt gekoppeld)
    • De aan te maken dekkingen in Elements zijn weer geactualiseerd en conform de SIVI normen.
    • Bij het kopiëren van een factuur template worden de factuurregels ook overgenomen.

    API uitbreidingen

    • De oorzaak van een schademelding en status van schademelding zijn nu op te halen via de API van Elements.
    • De looptijd van een contract is nu toe te voegen via de API van Elements.
    • Systeembron onder taak is toegevoegd.

    Geplaatst op 4 juli 2022 (Laatste update: 07 juli 2022)


    Laatste 5 releasenotes
    Handmatig prolongeren maatschappij-incasso, bankgarantie accorderen via Uwkluis en meer »
    Gemakkelijk in- en excasso bestanden verwerken »
    Beheerder meldingen, koppeling Adviesbox Online en meer »
    Extra partijen toevoegen in dossier, verbeteringen verzekeringen en meer »
    Automatisch Aplaza berichten verwijderen, HDN 23.1 update en meer »