1. Kennisbank
  2. Campagne op basis van een CSV-bestand

Campagne op basis van een CSV-bestand

Om een eigen lijst met ontvangers te maken voor een e-mailcampagne, kun je een CSV bestand opstellen. Dit bestand maak je in Excel. Hieronder lees je het stappenplan en waar je op moet letten.

E-maillijst opmaken in Excel

Zorg dat de eerste kolom van het CSV bestand de kolom crmdossier_id is. Deze dossierid’s moeten overeenkomen met de laatste cijfers (die niet ‘0’ zijn) van het bijbehorende dossier in Elements.

Opslaan

Sla het bestand op als CSV (gescheiden door lijstscheidingsteken).

Let op: sla het bestand niet op als ‘CSV-UTF8’, ‘CSV (Macintosh)’ of ‘CSV (MS-DOS)’.

Controleer type CSV

Om te controleren of het CSV bestand een juist UTF-8 bestand is doorloop je de volgende stappen:

  • Download het CSV bestand, deze staat nu links onder op de pagina
  • Klik met rechtermuis knop op bestand
  • Kies voor Weergeven in map
  • De map opent
  • Klik hier nu met rechtermuis knop op bestand
  • Kies voor openen met kladblok
  • Bij ‘Bestand’ kies je voor opslaan als UTF-8 (codering)
  • In het kladblok naar ‘Beeld’ en vink daar ‘Statusbalk’ aan
  • Controleer onderin de balk het bestandstype

Lijstscheidingsteken controleren

In Windows kun je het standaard lijstscheidingsteken instellen. Controleer hier of deze op “;” staat. Als deze op een ander teken staat, zal de CSV een foutmelding geven in de campagnemanager in Elements.

Foutmeldingen

Als je het CSV-bestand fouttief aanlevert, kun je één van de volgende foutmeldingen krijgen:

Laatste update: 15 juni 2020

Was deze informatie nuttig?