1. Kennisbank
  2. Hypotheken
  3. Hypotheek aanvragen
  4. Inkomende en uitgaande HDN berichten verwerken

Inkomende en uitgaande HDN berichten verwerken

Inkomende en uitgaande HDN berichten verwerk je vanuit de HDN inbox en het dossier. Als het ontvangen of versturen van deze berichten mislukt is, leggen we uit hoe je dit oplost.

ℹ️ Veel hypotheekaanbieders en serviceproviders werken met HDN. Op deze HDN pagina zie je per partij welke typen HDN-berichten zijn ondersteunen en wat hun aansluitnummer is.

HDN inbox

De HDN inbox vind je terug op het dashboard van Elements. Hier vind je alle binnenkomende berichten en eventueel uitgevallen (uitgaande) berichten of mislukte binnenkomende berichten. Op het dashboard staat dan bijvoorbeeld 15 HDN berichten vereisen actie. De volgende type berichten zijn hiervan uitgesloten:

  • Mislukte import van DX berichten omdat er geen bijbehorende offerteaanvraag is gevonden.
  • Mislukte import van SX berichten omdat er geen bijbehorende bericht is gevonden.
  • DA bericht waarbij al een recenter bericht is ingelezen ingelezen.

Binnengekomen berichten verwerken

Binnengekomen berichten worden automatisch aan het bijbehorende klantdossier gekoppeld.

Indien een binnengekomen bericht niet automatisch verwerkt kan worden, wordt er aangegeven dat er actie vereist is. In het overzicht herken je deze aan een oranje dossier icoon vooraan de regel staat. Klik op het potlood aan de rechterkant van de regel om het bericht aan te vullen. Vervolgens wordt er een nieuw klantdossier aangemaakt.

Klik op het potlood om het bericht aan te vullen en te verwerken. Na het verwerken van het HDN bericht kan je de workflow doorlopen in het dossier om de aanvraag te versturen. Lees hier meer informatie over het versturen van een HDN bericht.

Niet verwerkte inkomende berichten

Je kunt de niet-verwerkte HDN berichten alsnog verwerken. In de HDN inbox is hiervoor het tabblad ‘inkomend mislukt’. Hier zie je waarom inkomende HDN berichten niet verwerkt zijn.

In het tabblad ‘Inkomend mislukt’ staat ook de foutmelding. Omdat het bericht van de geldverstrekker komt, moet je deze foutmelding doorgeven aan de geldverstrekker. In de meeste gevallen moet de geldverstrekker het bericht opnieuw verzenden.

Mislukte uitgaande berichten aanvullen

In het tabblad ‘Uitgaand mislukt’ zie je berichten waarbij een fout is opgetreden bij het verzenden, waardoor HDN het bericht niet kan verwerken.

Foutmeldingen per type bericht

Document berichten
Wanneer hier DX berichten zichtbaar zijn, kun je deze het best opnieuw versturen door op het ververs icoon achter het bericht te klikken. Elements probeert het bericht dan nogmaals te versturen.

Aanvraag-, krediet-, of levensberichten
Indien het versturen van een AX, KX of LX bericht mislukt is dan kunnen er verschillende oorzaken zijn. De foutmelding is te lezen bij status. Lees hier wat de foutmelding inhoudt en hoe deze te verhelpen is.

Validatie
Daarnaast kan je een VX – foutmelding vanuit HDN of de maatschappij krijgen. Vaak is er een veld niet of niet goed gevuld waardoor het bericht niet gevalideerd wordt. Hier kan je lezen hoe je zo’n VX bericht kan lezen. Dan raden wij jou aan om de aanvraag nogmaals in jouw adviespakket te controleren en te versturen naar Elements. Mocht je in het adviespakket een foutmelding krijgen, neem dan contact op met jouw adviespakket.

Bericht niet nogmaals verzenden

Indien het niet nodig is om het bericht nogmaals te versturen dan kan je op het vinkje klikken achter het bericht om deze als afgehandeld aan te merken. Middels de checkbox voor de berichten kan je meerdere berichten selecteren om deze vervolgens met een klik te markeren als afgehandeld.

Laatste update: 23 september 2022

Was deze informatie nuttig?

top