Levensverzekeringaanvraag verwerken

In de meeste gevallen komt een levensverzekering van jouw adviespakket via HDN binnen in Elements. Dit kan tegelijk met een hypotheekaanvraag zijn of los van de hypotheek.

Het is verstandig om de levensverzekering apart vanuit het adviespakket naar Elements te sturen. Op deze manier kan je de levensverzekering los via HDN verzenden naar de verzekeraar én de workflow van de levensverzekering apart door te lopen.

Wanneer de levensverzekering tegelijk met de hypotheekaanvraag binnenkomt, komt de levensverzekering wel in het klantdossier te staan. Het is dan alleen niet mogelijk om dit product apart via HDN te verzenden en de workflow te doorlopen.

Levensverzekeringsbericht verwerken

Berichten van de verzekeraar over de levensverzekering komen binnen in de HDN inbox. De levensverzekeringaanvraag wordt vaak gelijk aan het desbetreffende dossier gekoppeld. Soms moet het bericht nog wel handmatig aangevuld worden, voor deze aan het juiste dossier wordt gekoppeld.

3 nieuwe berichten in de HDN inbox

Aanvraag naar maatschappij sturen

Wanneer er in Elements een levensverzekeringaanvraag is binnengekomen via HDN, een LX-bericht, kan de aanvraag middels een workflowactie vanuit Elements naar de maatschappij worden verzonden. Dit gaat vanuit het dossier in de offerte/productkaart wanneer je klikt op het pijltje bij status.

Je kiest hier vervolgens voor ‘Klik hier om de aanvraag via HDN te versturen’.

Van de maatschappij ontvang je een HDN statusbericht (SX-bericht) terug als deze is aangekomen. Één van de grote voordelen van het verzenden van de aanvraag vanuit Elements is dat de workflow kan reageren op deze statusberichten.

Klik hier voor meer informatie en een instructiefilm over het versturen van een HDN bericht naar de maatschappij.

Daarna wordt de status van de verzekering bijgewerkt middels de workflow.

Niet automatisch een levensverzekering aanmaken

Het is ook mogelijk om in Elements in te stellen dat de levensverzekering niet aangemaakt wordt vanuit de AX (ook al wordt deze wel meegestuurd tegelijk met de hypotheekaanvraag). Dit stel je in per maatschappij en per kantoor. Om dit te doen ga je naar ‘beheer – organisatie en personen – betreffende maatschappij – tabblad instellingen’. Hier kan je de beschikbare kantoren koppelen door middel van de blauwe pijl. 

Laatste update: 5 oktober 2022

Was deze informatie nuttig?

top