1. Kennisbank
  2. Hypotheken
  3. Hypotheek aanvragen
  4. Verzonden HDN berichten controleren

Verzonden HDN berichten controleren

Wanneer er op je Elements-omgeving een HDN certificaat actief is en de benodigde inrichting is gedaan, kun je hypotheekaanvragen versturen. Maar hoe weet je, wanneer je in de workflow gekozen hebt voor “aanvraag versturen per HDN” dat deze ook daadwerkelijk verzonden is? In dit artikel leggen we uit waar je dit kunt controleren.

💡 Lees ook deze tips over het controleren van de voortgang van de hypotheekaanvraag.

Tabblad HDN in dossier

Hiervoor ga je in het dossier naar de betreffende hypotheekofferte. Klik vervolgens op het tabblad “HDN”. Je ziet hier een overzicht van verzonden en ontvangen HDN berichten.

Indien gewenst kun je aan linkerkant nog selecteren welke richting HDN berichten je wenst te zien. Bijvoorbeeld voor “uitgaand”.

Inzicht in status per bericht

Je ziet nu op je scherm wanneer het bericht toegevoegd is, welke status dit bericht heeft en indien verwerkt, op welk tijdstip deze verwerkt is. Als de “Status in Elements” kolom aangeeft dat het bericht nog “in de wachtrij” staat en deze status veranderd niet naar “verwerkt” na maximaal een half uur, neem dan contact met jouw interne Elements beheerder of met onze support afdeling.

Daarnaast stuur de maatschappij gemiddeld binnen een half uur een statusbericht (SX). Dit zie je ook terug in dit tabblad.

Gebruik het vergrootglas rechts in de regel van het bericht om te zien wat de inhoud van het betreffende bericht is. Indien er binnen 4 uur geen statusbericht is teruggekomen, dan ontvang je een e-mail met daarin de melding dat er geen SX bericht is terugkomen en het verzoek de aanvraag te controleren.

Bekijk HDN berichtverkeer in klantdossier

Op het tabblad ‘HDN’ onder een hypotheek in een klantdossier, zie je de historie van HDN. Zo zie je bijvoorbeeld of een bericht is opgehaald door de maatschappij.

Deze functionaliteit is niet standaard beschikbaar én alleen beschikbaar voor interne beheerders van Elements. Wil jij deze functionaliteit gebruiken? Stuur dan een e-mail naar support@fasterforward.nl.

Bekijk mislukte uitgaande berichten in HDN inbox

Ook kan je vanuit de HDN inbox – uitgaand mislukt controleren of het bericht correct is verzonden. Indien het bericht niet is verzonden, komt deze hier te staan en daarbij de melding waarom het bericht niet is verzonden. Hier kan je daar meer over lezen.

Foutmelding

Mocht er een VX bericht binnenkomen, klik dan hier voor meer informatie. Indien er een foutmelding verschijnt, dan kan je daar hier meer over lezen.

Laatste update: 23 september 2022

Was deze informatie nuttig?

top