1. Kennisbank
  2. Elements
  3. Communicatie
  4. Instellen van e-mail in Elements IMAP/POP3

Instellen van e-mail in Elements IMAP/POP3

Algemeen

Faster Forward Elements is voorzien van een volwaardige e-mail module, echter niet van een e-mail server. Dit houdt praktisch in dat je zelf zorg moet dragen voor een e-mail server (vaak wordt dit geregeld via de partij waar je ook jouw website afneemt). Zij hebben alle benodigde informatie om de mailbox in Elements in te stellen. Dit zal door Faster Forward gedaan worden.

LET OP! Gmail wordt binnenkort niet meer ondersteund door Elements. 

Om de e-mail in Elements te laten functioneren, heb je een e-mailadres nodig wat ingelezen mag worden. Hiervoor zijn twee manieren die hierna beschreven worden. Afhankelijk van de gekozen manier zal de e-mail op een bepaalde wijze in Elements binnen komen. Standaard wordt de e-mail box eens per 5 minuten leeggehaald (dus je ontvangt jouw e-mail met maximaal 5 minuten vertraging). Je kunt ook gebruiken maken van de “direct ophalen” knop in de e-mail module.

IMAP e-mailbox

Met IMAP is een gedeeltelijke e-mailsynchronisatie mogelijk tussen jouw mailbox in Elements en in (bijvoorbeeld) Outlook, en/of op jouw telefoon.

Meer informatie over het instellen van jouw e-mail op jouw mobiele telefoon lees je op de volgende supportpagina.

Om jouw IMAP synchronisatie in te stellen, hebben wij de volgende gegevens nodig:

  1. Servernaam
  2. Poort
  3. Gebruikersnaam van de mailbox
  4. Wachtwoord van de mailbox
  5. Naam van de map voor verzonden berichten, bijvoorbeeld ‘Sent items’
  6. Naam van de map voor SPAM berichten, bijvoorbeeld ‘SPAM’

POP3: E-mail komt alleen in Faster Forward Elements binnen

Als de e-mail alleen in Elements ingelezen hoeft te worden, dan volstaat het om de gegevens van de mailbox door te geven via support@fasterforward.nl.

Wij hebben daarvoor drie gegevens nodig:

  1. Servernaam
  2. Gebruikersnaam van de mailbox
  3. Wachtwoord van de mailbox

E-mail komt ook op ander e-mailprogramma binnen, bijvoorbeeld Outlook

Wanneer je wilt e-mailen vanuit zowel Elements als (bijvoorbeeld) Outlook zijn er twee opties.

Bij de eerste manier wordt gebruik gemaakt van een zogenaamde schaduwaccount. Dit is een e-mailadres waarnaar alle e-mails die binnenkomen op jouw oorspronkelijke e-mailadres worden gestuurd. Alle e-mail die binnenkomt, zal in beide e-mailboxen binnen komen. Dit is iets wat jouw e-mailbeheerder voor je moet doen. Eén ervan (de schaduw) moet worden ingesteld en kan in Elements worden ingelezen. Tussen de beide mailboxen bestaat geen communicatie, dus e-mail die wordt gelezen in Elements wordt niet als zodanig getoond in Outlook en vice versa.

Voorbeeld:

Origineel: jan.de.boer@jouworganisatie.nl

Schaduw: jan.de.boer2@jouworganisatie.nl

Voor het inrichten zijn de drie gegevens zoals bovenstaand benodigd. De gebruikersnaam zal dan het schaduwadres zijn.

Het is mogelijk deze mailboxen zelf te beheren, dit gaat via de e-mailmanager. Heb je daar geen rechten voor, stuur een e-mail naar support@fasterforward.nl

Laatste update: 18 mei 2020

Was deze informatie nuttig?