1. Kennisbank
  2. E-mail
  3. Ongewenste e-mail
  4. Ongewenste e-mails organiseren

Ongewenste e-mails organiseren

Op verschillende manieren kan je te maken krijgen met ongewenste e-mails, ofwel ‘spam’. Zo kan het gebeuren dat ontvangen gewenste e-mail in de ongewenste map/spam terecht komt. Daarnaast kan het zo zijn dat verstuurde e-mail bij de ontvanger als Spam/ongewenst aangemerkt wordt. Hieronder kan je lezen hoe je met deze situaties om kunt gaan.

Ontvangen e-mail ongewenst als spam aangemerkt

Het kan gebeuren dat gewenste e-mail in de ongewenste map/spam map terecht komt. Elements haalt de e-mail vanaf de server op. Dus als je in Elements een e-mail uit de spam naar de postvak in versleept dan onthoudt Elements dit niet voor de volgende keer, omdat hij letterlijk de e-mail ophaalt uit de mappen op de server. In het omgaan met spam zijn er twee mogelijkheden:

  1. Op de server kenmerk je de e-mail als veilig, waardoor in het vervolg op de server de e-mail al in de Postvak In terecht komt, door Elements wordt opgehaald en zo ook in Elements in de Postvak In komt te staan
  2. In Elements stel je een mailingregel in die ervoor zorgt dat e-mail in de spam doorgezet wordt naar de Postvak in

Ontvangen e-mail als spam aanmerken

Zoals hierboven aangegeven haalt Elements letterlijk de e-mail op uit de mappen op de server. Daarom is het binnen Elements niet mogelijk om e-mail aan te merken als spam. Dit zal je moeten doen op de server zelf. Indien gewenst kan je ook een mailingregel aanmaken die bepaalde e-mail direct doorzet naar de map Ongewenst.

Verzonden e-mail als spam aangemerkt

Het kan voorkomen dat de (interne) e-mail in de spam terecht komt. Om dit voorkomen kan jouw ICT-beheerder verschillende zaken instellen, namelijk:

Laatste update: 14 december 2022

Was deze informatie nuttig?

top