Tijdens een hypotheekaanvraag wil je documenten van de consument versturen naar de geldverstrekker. Deze stukken verzend je vanuit het klantdossier direct via HDN naar de geldverstrekker. Hier lees je meer over hoe een stukkenlijst wordt aangemaakt.
Stukken verzenden
Voorwaarden
Het is pas mogelijk om de stukken via HDN te verzenden, wanneer de stukken intern beoordeeld zijn. Daarnaast is het alleen mogelijk om stukken via HDN te versturen indien deze via HDN opgevraagd zijn door de maatschappij. Dit gebeurd middels een DA bericht. HDN berichten van de maatschappij vind je terug onder het product in het tabblad ‘HDN’. Indien de stukken niet via een DA een bericht zijn aangevraagd of zij hebben niet de juiste status (aan te leveren) zal bij de verzendmethode het niet mogelijk zijn om HDN aan te vinken. Ook moet onder de klant de voorletters ingevuld staan. Staan deze niet ingevuld dan verschijnt de melding ‘De stukkenlijst kan niet worden verzonden, omdat de voorletters van een klant ontbreken’.
In Elements is het mogelijk om documenten van maximaal 30 MB te uploaden. Een DX bericht (het HDN bericht waarmee je het document verzendt) mag maximaal 50 MB groot zijn. Dit bevat het gehele bericht (niet alleen het document), waardoor de maximale grootte in Elements op 30 MB is gezet.
Stukken verzenden
Om de stukken te verzenden ga je in het klantdossier naar het tabblad Stukkenlijst. Hier vind je alle stukken. Door middel van het filter kan je stukken gekoppeld aan een bepaald product naar voren halen. De stukken die je wilt verzenden vink je aan en vervolgens klik je op de knop ‘Verzend stukken naar maatschappij/serviceprovider’ te drukken.
Je komt dan in een volgend scherm. Let er op dat je bij het veld ‘Contract’ het juiste contract is geselecteerd.
Selecteer vervolgens de verzendwijze en klik rechts op de groene knop ‘Verzenden’ om de stukken te versturen.
Knop verzenden niet zichtbaar
Geldverstrekkers vragen documenten op met HDN. Het kan voorkomen dat het niet langer nodig is om een stuk aan te leveren. De geldverstrekker stuurt dan een nieuw DA bericht met daarin de juiste status, bijvoorbeeld vervallen. Om te voorkomen dat het stuk toch wordt verstuurd, is het pas mogelijk om stukken te verzenden (DX bericht) als alle DA berichten voor het betreffende dossier verwerkt zijn. Staan er nog DA berichten in de HDN inbox in de wachtrij of zelfs in het HDN netwerk (en nog niet zichtbaar in de HDN inbox) voor het betreffende dossier dan zal de knop om de stukken te verzenden verborgen zijn en de volgende melding verschijnt:
Stuk opnieuw verzenden
Het is niet mogelijk een stuk meerdere keren via HDN aan te leveren zonder dat deze eerst via HDN door de maatschappij is afgewezen. Dit doet de maatschappij door nogmaals een DA bericht via HDN aan te leveren waarin het stuk afgewezen is en met de status ‘aan te leveren’ opnieuw aangeleverd kan worden.