1. Kennisbank
  2. Hypotheken
  3. Hypotheken algemeen
  4. Versiebeheer en mutaties op hypotheken

Versiebeheer en mutaties op hypotheken

Hoe werkt het in het aanvraagtraject?

Wanneer er in de aanvraagfase een nieuwe versie van een bestaand advies in Elements binnenkomt wordt dit verwerkt in de bestaande productkaart.

Let op: Omdat het wordt behandeld als een nieuwe aanvraag gaan alle velden die niet door HDN gevuld zijn hierbij verloren, met uitzondering op de ontbindende voorwaarden. Als deze datum is gevuld neemt Elements deze over in de nieuwe versie.

Door deze functionaliteit blijft alle communicatie en (HDN) berichtenverkeer op dezelfde hypotheek geregistreerd staan. Dit zorgt voor een overzichtelijke weergave van de aanvraag(geschiedenis).

Middels het nieuwe tabblad “aanvraagversies vergelijken” onder het tabblad “ HDN” is het mogelijk de huidige versies met voorgaande versies te vergelijken.

aanvraag, versie, vergelijken

Ter illustratie een voorbeeld: Er is een advies voor een consument van het adviespakket naar Elements en van Elements naar de maatschappij gestuurd. De maatschappij laat weten dat de klant niet geaccepteerd kan worden maar voor €5.000,00 minder wel. De consument moet €5.000,00 eigen geld inleggen. Het advies in het adviespakket wordt aangepast en nogmaals naar Elements gestuurd.

Indien u een nieuw advies aanvraagt met een andere maatschappij wordt er uiteraard wel een nieuw product aangemaakt in Faster Forward Elements.

Dient u een nieuw advies per ongeluk in als nieuwe versie, dan krijgt u de foutmelding ‘Maatschappij van dit advies wijkt af van de vorige versie’.

Gekoppelde producten

De gekoppelde producten uit het laatst opgevoerde advies (levensverzekering, bancaire producten, inkomen en verplichtingen) zijn leidend. De eerder aangemaakte bijproducten worden overschreven zodat alle communicatie, documenten etc. onder het recentste product staan. Het inkomen en de verplichtingen worden verwijderd en aangemaakt vanuit het laatst ontvangen bericht. Mocht er een wijziging in deze producten voorkomen (bijvoorbeeld een levensverzekering minder of de maatschappij is gewijzigd) dan wordt alle communicatie, documenten etc. op dossierniveau getoond.

Let op: Bij levensverzekeringen geldt dit alléén als deze aangemaakt is vanuit het AX. Wanneer deze los als LX is binnengekomen wordt deze apart verzonden en later niet overschreven wanneer de hypotheek/het advies wordt aangepast.
<

Laatste update: 7 januari 2019

Was deze informatie nuttig?