Vanaf 1 juli zijn rookmelders verplicht. Dat heeft de regering bepaald. Op iedere verdieping met een woonkamer, slaapkamer of keuken moet een rookmelder hangen. En ook al hebben verzekeraars hun polisvoorwaarden hier nog niet op aangepast, is het toch handig om jouw klanten hierover te informeren.
Misschien heb je je klanten hierover al geïnformeerd. Zo niet, lees dan dit artikel. We leggen namelijk uit hoe je eenvoudig een e-mail naar je klanten stuurt vanuit Elements.
Verstuur boeiende nieuwsbrievenZoek je een bedrijf dat nieuwsbrieven voor jou maakt? Met de nieuwsbrieven van Dutch Media Lab deel je maandelijks tips rondom wonen, verzekeren en actuele financiële kwesties. Kijk op hun website voor meer informatie of neem contact op via 085-401 16 71 of service@dutchmedialab.nl. |
1. Maak campagne en actie aan
Ga naar de campagnemanager. Als je al een campagne hebt voor het informeren van je klanten, zoals “Nieuwsbrief” of “Klanten informeren”, open deze dan. Als je nog geen campagne hebt van waaruit je je klanten informeert, maak dan een nieuwe aan met het ➕-icoon linksboven.
Een campagne is een verzamelnaam voor meerdere acties. Een actie is bijvoorbeeld een maandelijkse nieuwsbrief.
Vul bovenaan de gegevens in voor de campagne.
- De start- en einddatum bepalen tot wanneer de campagneacties uitgevoerd worden. Als de einddatum is verstreken, dan worden de campagneacties niet meer uitgevoerd.
- Bij ‘Doel’ geef je het doel aan van de campagne, zodat je dit altijd terug kan zien.
- Bij ‘Organisatie’ kies je voor welke organisatie deze campagne moet worden uitgevoerd. Als jouw Elements omgeving meerdere organisaties bevat, moet je hier dus op letten.
Als je dit hebt ingevuld, maak je een nieuwe actie aan.
2. Vul gegevens e-mailcampagne in
Vul de velden van de actie in:
- Geef aan welke rapportage je wilt gebruiken. In dit voorbeeld gebruiken we “CRM – Dossiers met natuurlijke personen”, omdat die alle klantdossiers met personen (dus geen organisaties) toont.
- Bij ‘Doel actie’ geef je aan wat het doel is van de actie. Dit zie je na het verzenden terug in het tabblad ‘CRM’ in een klantdossier.
- Bij ‘Media’ geef je aan om wat voor type actie het gaat. In dit geval is dat e-mail.
- Zet ‘Actief’ op ‘Ja’ om te zorgen dat de campagne wordt verzonden zodra je dit wilt.
- Je kan ervoor kiezen om de campagne te herhalen via ‘Herhalings actie’. Om herhaling in te richten op je Elements omgeving, stuur je hierover een e-mail naar support@fasterforward.nl.
- Bij ‘Bronvermelding’ geef je aan wat de bron is van de ontvangers van deze campagne. In dit geval is dit niet van toepasing.
Klik op het ✔️ icoon linksboven om op te slaan.
3. Vul gegevens e-mail en bericht in
Vul de gegevens van de afzender, het onderwerp en de ontvanger in.
- Traceer openen en klikken op links: vink dit aan als je wilt meten hoe vaak er op een link in de e-mail wordt geklikt (bijv. naar een contactpagina of nieuwsartikel op jouw website)
- E-mailadres ontvanger: gebruik hier de tag van de kolom met e-mailadressen uit de rapportage. Bij deze rapportage is dat [campagne->Emailadres]
- Template: hiermee kan je een standaard correspondentietekst, inclusief tekst, invoeren. Selecteer de gewenste template en klik op het ➕-icoon om deze in te voegen.
- Bewaar e-mail in dossier: als je alle verzonden e-mails wilt opslaan in de bijbehorende klantdossiers, zet je deze op ‘Ja’. Dit is aan te raden voor een volledige dossiervorming.
E-mailbericht
Bij ‘Bericht html’ voer je de tekst van de te versturen e-mail in.
Als je zelf een e-mail hebt samengesteld in html, klik je op “Broncode” en plak je vervolgens de html. Op deze manier kan je bijvoorbeeld je eigen opmaak toevoegen aan een e-mail.
? Onderaan dit artikel zie je een voorbeeld van een e-mail over verplichte rookmelders
Gegevens ophalen met tags
Daarnaast kan je tags gebruiken om automatisch gegevens op te halen uit de bijbehorende klantdossiers.
Voorbeeld voor- en achternaam:
[dossier->eerste persoon->voornaam] [dossier->eerste persoon->tussenvoegsel] [dossier->eerste persoon->achternaam]
Als je tevreden bent klik je op het ✔️ icoon linksboven om op te slaan.
4. Haal selectie op en verstuur e-mail
Ga naar het tabblad ‘Selectie’ en klik op de groene knop om de selectie op te halen.
Controleer hier of de personen die worden opgehaald ook écht de personen zijn waarnaar je de e-mail wilt versturen. Het is hierbij ook mogelijk om ontvangers uit te sluiten door het blauwe vinkje uit te zetten.
Ga naar het tabblad ‘Resultaat’ om een voorbeeld e-mail naar jezelf (of een collega) te sturen.
Als je tevreden bent met het voorbeeld, gebruik je de knop “Uitvoeren” om de e-mail te versturen.
E-mail voorbeeld
Rookmelders redden levens én zijn verplicht vanaf 1 juli
Beste [dossier->eerste persoon->voornaam],
Heb jij al rookmelders in je huis? De regering heeft besloten dat vanaf 1 juli alle huizen rookmelders moeten hebben. Maar rookmelders hang je natuurlijk niet op omdat het moet, maar voor de veiligheid van jou en je gezin.
Hoe herken ik een goede rookmelder?
Een goede rookmelder heeft het Europese keurmerk ‘EN 14604’. Hiermee voldoet een rookmelder namelijk aan de noodzakelijke kwaliteitseisen. Daarnaast is het verstandig om een batterij (los of ingebouwd) te gebruiken die die tien jaar meegaat. Die zijn meestal iets duurder, maar dat verdien je snel terug.
Waar hang ik ze op?
Vanaf 1 juli moet er op elke verdieping van je huis ten minste één rookmelder hangen. Het is nog veel veiliger om in elke slaapkamer een rookmelder te plaatsen. Je bevestigt deze aan het plafond. Doe dat tenminste een halve meter vanaf de muur of uit de hoek. Zorg er ook voor dat ze niet op de tocht hangen of in de buurt van mechanische ventilatie.
Als ze eenmaal hangen, is het belangrijk om ze regelmatig schoon te maken. Controleer dan ook meteen of de batterij het nog doet. Meer weten? Bekijk de de website van de brandweer.
Koop- of huurhuis?
Een goede rookmelder kost ongeveer 30 euro. Heb je een koophuis? Dan ben je uiteraard zelf verantwoordelijk voor het kopen en plaatsen van rookmelders. In een huurhuis moet de woningcorporatie of je huurbaas ervoor zorgen dat er rookmelders worden geplaatst.
Hoe zit het met de verzekering?
Als je nog geen rookmelders hebt en er ontstaat er brand, dan ben je voorlopig nog wel verzekerd. Verplichte rookmelders zijn nog niet opgenomen in de polisvoorwaarden van verzekeraars. In de toekomst kan het wel voorkomen dat jouw verzekeringsmaatschappij de nieuwe wetgeving opneemt in de voorwaarden.
Nog vragen?
Wil je meer weten over dit onderwerp of heb je vragen over jouw eigen opstal- of inboedelverzekering? Neem dan gerust contact met ons op om een afspraak te maken.
Geplaatst op 25 juli 2022