
Babyboomers: trots en tijd voor ontspanning
De Babyboomers worden ook wel de protestgeneratie genoemd. Dit komt doordat deze generatie meerdere revoluties is gestart. Na tweede wereldoorlog startten ze de seksuele revolutie en kwamen ze op voor hun eigen belangen. Mede hierdoor zijn babyboomers ook een trotse generatie. Het geboortejaar ligt tussen 1946 en 1964, wat neerkomt op een leeftijd van 57 tot 75 jaar. Deze groep is ook nog erg ondernemend. Zeker omdat ze het geld en de tijd hebben om bijvoorbeeld te reizen.
Waar we vorige keer hebben gesproken over Generatie Y, verdiepen we ons nu in de Babyboomers. Hoe verloopt de communicatie met deze generatie en hoe kan je ze het beste adviseren? Dat leggen wij uit in deze blog.
1. Tijd en geld om te genieten

Babyboomers gaan nog niet bij de pakken neerzitten. Ze gaan niet meer verhuizen, maar hebben juist de tijd en het geld om leuke dingen te doen.
Maar hoe spreek je deze generatie aan? Welke onderwerpen zijn belangrijk om aan te kaarten? Hieronder staan een aantal voorbeelden weergegeven.
- Wijs op de toetsing van het (pensioen)inkomen en de bijbehorende financieringsmogelijkheden van de hypotheek. Zo voorkom je teleurstellingen bij de klant. Met FinRust maak je het inkomen bij pensioen inzichtelijk.
- Spreek ze aan alsof ze 40 jaar zijn. Ze zijn nog fit en willen reizen, rondtrekken met een camper of andere activiteiten ondernemen. Gebruik hierbij woorden en beelden die duiden op ‘zelfontplooiing’ en ‘nieuwe ervaringen’.
- Help ze met het opnemen van de overwaarde van hun woning. Hun woning is waarschijnlijk veel meer waard geworden. Dit geld gebruikt de klant geld bijvoorbeeld om het pensioen aan te vullen. De woningwaarde zie je in Elements in het klantdossier.
- Voor 65-plussers zijn de beleggen, pensioen en sparen de belangrijkste redenen om advies te zoeken. Speel hier dus op in door te communiceren met concrete oplossingen die aansluiten op hun persoonlijke situatie.
2. Kiezen voor betrouwbaarheid en premium

Babyboomers waarderen premium producten heel erg. Ze kopen merken omdat ze deze al kennen en hierdoor betrouwbaar vinden. Daarnaast kiezen ze vaak voor premium producten, zodat ze gegarandeerd zijn van goede kwaliteit.
Hoe ga je als adviseur om met klanten die merktrouw zijn? Op welke punten moet je letten? Hieronder een aantal voorbeelden.
- Adviseer over de financieringsmogelijkheden van hun huidige geldverstrekker. Deze kennen ze al jaren en vertrouwen ze. Je kan ook andere ‘premium’ geldverstrekkers adviseren, maar pas op met het adviseren van nieuwe en ‘goedkopere’ geldverstrekkers. Hier hebben ze nog nooit zaken meegedaan, waardoor ze als minder betrouwbaar worden gezien.
- Pas verzekeringen aan. Als ze lang geleden een levens- en arbeidsongeschiktheidsverzekering hebben afgesloten, kan deze niet meer aansluiten bij hun wensen. Bespreek deze en pas ze aan.
- Houd schadeverzekeringen up-to-date met My TP. Hiermee vergelijk je premies voor o.a. woonhuis, inboedel, reizen, caravans en recreatiewoningen. Babyboomers geven gerust extra geld uit om goed verzekerd te zijn.
3. Een trotse generatie

Doordat ze meerdere revoluties zijn gestart, zijn babyboomers vaak trots mensen. Zet daarom hun trots centraal in gesprekken en andere communicatie. Laat ze vertellen over wat ze allemaal hebben meegemaakt. Erken hierbij hun prestaties en kennis. De babyboomer heeft al vaker een hypotheek afgesloten en vind zichzelf ook een expert.
Dit kan soms voor lastige gesprekken zorgen. Hoe pak je een gesprek goed aan? Hieronder geven wij je een aantal voorbeelden.
- Begin tijdens een gesprek niet gelijk over de hypotheek. Ga gewoon een open gesprek aan en laat de klant zijn verhaal doen.
- Denk mee aan het verbeteren van de kwaliteit van hun leven. 76% van de babyboomers geeft namelijk aan dat organisaties een belangrijke rol moeten spelen in het verbeteren van de kwaliteit van leven en welzijn. Als adviseur ben jij de financiële coach die ze hierbij helpt.
Inzicht in alle generaties
Hopelijk heb je nu een duidelijk beeld van deze ondernemende generatie en hoe je deze moet adviseren. Met Elements breng je verschillende klantgroepen in beeld en voer je gerichte acties uit.
Voor inzichten in andere doelgroepen, lees je onze blog over de millennials. Binnenkort publiceren we ook een artikel over generatie X, geboren tussen 1961 en 1980.
Bronnen
- Nielsen. (2015, november). Global Generational Lifestyles. https://www.nielsen.com/wp-content/uploads/sites/3/2019/04/global-generational-report-november.pdf
- Havas. (2017, november). Boomers: The last Harley-Davidson generation? https://mtl.havas.com/en/insights/boomers-the-last-harley-davidson-generation/
- Centraal Bureau voor de Statistiek. (2012, januari). Babyboomers: indrukken vanuit de statistiek.
- Adfiz. (2021). Advies in cijfers. https://www.adfiz.nl/media/4129/20210517_advies-in-cijfers-2021-def-002.pdf?mc_cid=dba090c2d5&mc_eid=410cf69591
Geplaatst op 26 oktober 2021