
In het begin van 2021 vertelde Dimitri Duine in zijn blog over beveiliging van persoonsgegevens binnen jouw advieskantoor. Hierin kwam naar voren dat de meeste datalekken worden veroorzaakt door menselijke fouten.
Als Faster Forward vinden wij het belangrijk dat onze gebruikers veilig gebruik maken van onze software. Daarom zijn wij continu bezig met het veilig houden van onze software en het bewust maken van de risico’s bij onze medewerkers. Daarnaast zijn wij onlangs ISO 22301 gecertificeerd.
Via dit artikel geven we je een beeld van de risico’s die je kan lopen wanneer je niet zorgvuldig omgaat met klantgegevens en het internet. Het gevaar ligt altijd om de hoek en een fout is zo gemaakt.
Veelvoorkomende fouten op kantoor
De meest voorkomende fouten die op de werkvloer plaats vinden zijn voornamelijk menselijke fouten. Denk hierbij aan het omgaan met wachtwoorden of het versturen van een verkeerde e-mail.
Sla wachtwoorden veilig op
Wachtwoorden worden weleens opgeslagen in een kladblok bestand op de computer of opgeschreven op een papiertje. Om veilig om te gaan met wachtenwoorden raden wij ten alle tijden een wachtwoordmanager aan. Hierin kan je veilig en snel wachtwoorden opslaan. Ook heeft een goede wachtwoordmanager de optie om wachtwoorden te genereren. Zo ben je altijd verzekerd van een sterk wachtwoord.
Lees hier meer tips over wachtwoorden »
Let altijd op bij het versturen van klantgegevens
Een fout is immers zo gemaakt. Let bijvoorbeeld op dat je persoonlijk gegevens niet naar de verkeerde persoon stuurt. Mail daarom altijd vanuit het bijbehorende klantdossier. Laat de klant daarnaast de Digimap gebruiken om documenten te uploaden. Dit klantportaal heeft een beveiligde verbinding met Elements. Het is belangrijk om bewust te zijn van deze fouten en ervoor te zorgen dat de kans op fouten minimaal is.

Laat geen informatie rondslingeren
Ook het laten rondslingeren van persoonsgevoelige informatie is een veelvoorkomend probleem. Een “Clean Desk Policy” komt als het goed is wel bekend bij je voor. Hierbij hou je het bureau opgeruimd en leg papieren, formulieren en contracten in een afsluitbare locatie. Hetzelfde geld voor documenten uit de printer. Zorg dat deze niet blijven liggen, maar berg deze na het printen direct op. Tot slot: vergendel je computer wanneer je je werkplek verlaat. Zo voorkom je dat informatie kwijtraken of in de verkeerde handen valt.
Gevaren op het internet
Het internet brengt veel voordelen met zich mee maar ook nadelen. Let daarom goed op welke webpagina’s je raadpleegt en met wat voor bedrijven je gegevens deelt.
Internetcriminelen houden zich bezig met hacken, DDoS-aanvallen, randsomware, virussen, malware, enzovoort. Veelvoorkomende methodes die zij hiervoor gebruiken zijn oplichtingen via internet, afpersing via e-mail en phishing.

Maar wat houden deze termen allemaal in? Hieronder een korte omschrijving.
Hacken | Hacken is wanneer een persoon zonder toestemming binnendringt in een computernetwerk of software door de beveiliging te omzeilen. |
DDos-aanval | DDoS is een cyberaanval waarbij ontzettend veel verkeer naar computers, netwerken of servers worden verstuurd waardoor deze onbruikbaar worden voor de normale gebruiker. |
Randsomware | Dit is een software die ervoor zorgt dat je computer wordt geblokkeerd. Er verschijnt een melding in beeld waarop staat dat je “losgeld” moet betalen om weer gebruik te kunnen maken van uw computer. |
Virus | Een computervirus is een schadelijke software wat zich nestelt in een computer. Vanuit hier kunnen ze het systeem beschadigen of openstellen voor andere virussen. |
Malware | Malware en een computervirus lijken veel op elkaar. In plaats van het systeem te beschadigen probeert malware het computersysteem te verstoren en toegang te krijgen tot gevoelige informatie en documenten. |
Oplichting | Via internet worden steeds meer mensen het slachtoffer van oplichting. Via verschillende trucs proberen kwaadwilligen gegevens en goederen van nietsvermoedende gebruikers te stelen. |
Afpersing | Helaas komt afpersing ook steeds vaker voor. De afperser probeert het slachtoffer geld afhandig te maken door te dreigen. Vaak dreigen ze met imagoschade of beeldmateriaal. |
Phishing | Phishing is een vorm van internetfraude. Het is een vorm van oplichting waarbij ze als het waren een vishengel uitgooien om zo de vis (het slachtoffer) binnen te halen. Vaak gebruiken ze hiervoor een valse website om zo inlognamen, wachtwoorden en creditcardgegevens buit te maken. |
Benieuwd naar al onze tips?
Bekijk onze tips pagina voor meer tips over Elements. Je kan je hier ook aanmelden om iedere twee weken een tip in je mailbox te ontvangen.
Geplaatst op 15 september 2021