HDN Certificaat

Om gebruik te kunnen maken van HDN binnen Elements dien je in het bezit te zijn van een geldig certificaat. Dit certificaat kan je aanvragen via de webapplicatie HDN Webcert. Onderstaand de uitleg voor het organisatie certificaat.

Organisatie certificaat aanvragen

Ga in jouw browser naar https://www.hdn.nl/tools/.

Download Webcert en installeer deze op uw computer, klik op uitvoeren.


Webcert

Wanneer je voor de eerste keer Webcert opstart, krijg je het volgende scherm te zien:

Klik op Nieuw certificaat. Je vraagt een organisatie certificaat aan. Dit is bedoeld voor beheerders binnen een organisatie. Als beheerder is het mogelijk om door middel van dit certificaat een of meerdere personen (sub) certificaten voor medewerkers binnen de organisatie aan te vragen. Lees hiervoor de handleiding van HDN.

Wanneer je kiest om HDN de KvK gegevens te laten controleren zijn daar kosten aan verbonden. Om de certificaataanvraag af te ronden, dien je een kopie van jouw legitimatiebewijs naar de afdeling Certificaten HDN op te sturen. De naam in het paspoort moet corresponderen met de gegevens die het KvK heeft. Indien je gekozen hebt om zelf jouw KvK gegevens naar HDN op te sturen, word je verzocht ook een uittreksel van de KvK op te sturen. Het uittreksel mag maximaal een half jaar oud zijn.

De afdeling Certificaten HDN zal de aanvraag beoordelen. Indien akkoord, word je hiervan per e-mail op de hoogte gesteld. De e-mail bevat een activatielink en code met instructie hoe het certificaat te activeren. Nadat alle noodzakelijke gegevens zijn ingevuld, klik je op Certificaat aanvragen.

De betaling aan HDN vindt ook gelijk plaats. Dit kan via Ideal.

Certificaat activeren

Klik op certificaat activeren. Na het invullen van jouw activatiecode verschijnt het volgende scherm indien geslaagd.
Nadat je het certificaat hebt geactiveerd, verschijnt het volgende scherm:

Klik op Koppeling software. Hier ga je de software koppelen aan Elements via Koppeling software. Je machtigt hiermee Faster Forward Elements om namens jou berichten te sturen. Kies in de volgende stap Faster Forward – Elements als software leverancier.

Daarna machtig je Faster Forward Elements on de berichten te ondertekenen.

Aanmelding bevestigen en doorgeven aan Faster Foward Elements
Na deze stap neem je contact op met Faster Forward via support@fasterforward.nl om jouw aanmelding te bevestigen en jouw HDNnummer door te geven aan de consultant die jouw omgeving inricht.

Laatste update: 21 maart 2023

Was deze informatie nuttig?

top