HDN Certificaat

Om gebruik te kunnen maken van HDN binnen Elements dient u in het bezit te zijn van een geldig certificaat. Dit certificaat kunt u aanvragen via de webapplicatie HDN webcert. In deze handleiding van HDN wordt beschreven hoe u via HDN Webcert een certificaat kunt aanvragen. Onderstaand de uitleg voor het organisatie certificaat.

Organisatie certificaat aanvragen

Ga in uw browser naar https://www.hdn.nl/tools/.

Download Webcert en installeer deze op uw computer, klik op uitvoeren.


Naar Webcert

Wanneer u voor de eerste keer Webcert opstart krijgt u het volgende scherm te zien:

Klik op Nieuw certificaat. U vraagt een organisatie certificaat aan. Dit is bedoeld voor beheerders binnen een organisatie. Als beheerder is het mogelijk om door middel van dit certificaat een of meerdere personen (sub) certificaten voor medewerkers binnen de organisatie aan te vragen. Lees hiervoor de handleiding van HDN.

Wanneer u kiest om HDN de KvK gegevens te laten controleren zijn daar kosten aan verbonden. Om de certificaataanvraag af te ronden dient u een kopie van uw legitimatiebewijs naar de afdeling Certificaten HDN op te sturen. De naam in het paspoort moet corresponderen met de gegevens die het KvK heeft. Indien u gekozen heeft om zelf uw KvK gegevens naar HDN op te sturen, wordt u verzocht ook een uittreksel van de KvK op te sturen. Het uittreksel mag maximaal een half jaar oud zijn.

De afdeling Certificaten HDN zal de aanvraag beoordelen. Indien akkoord, wordt u hiervan per e-mail op de hoogte gesteld. De e-mail bevat een activatielink en code met instructie hoe het certificaat te activeren. Nadat alle noodzakelijke gegevens zijn ingevuld klikt u op Certificaat aanvragen.

De betaling aan HDN vindt ook gelijk plaats. Dit kan via Ideal.

Certificaat activeren

Klik op certificaat activeren. Na het invullen van uw activatiecode verschijnt het volgende scherm indien geslaagd.
Nadat u het certificaat heeft geactiveerd verschijnt het volgende scherm:

Klik op Koppeling software. Hier gaat u de software koppelen aan Elements via Koppeling software. U machtigt hiermee Faster Forward Elements om namens u berichten te sturen. Kies in de volgende stap Faster Forward – Elements als software leverancier.

Daarna machtigt u Faster Forward Elements on de berichten te ondertekenen.

Aanmelding bevestigen en doorgeven aan Faster Foward Elements
Na deze stap neemt u contact op met Faster Forward via support@fasterforward.nl om uw aanmelding te bevestigen en uw HDN nummer door te geven aan de consultant die uw omgeving inricht.

Laatste update: 28 februari 2019

Was deze informatie nuttig?