1. Kennisbank
  2. Mollie koppeling

Mollie koppeling

Met de Mollie koppeling kunnen Elements gebruikers betaallinks toevoegen aan facturen en e-mails. Klanten betalen vervolgens eenvoudig via bijvoorbeeld iDEAL. Meer algemene informatie over de koppeling leest u hier.

Wat is Mollie?

Mollie is een systeem dat online betalingen verwerkt voor bedrijven. Hierdoor wordt betalen goedkoper voor bedrijven en makkelijker voor hun klanten. Klanten hoeven namelijk geen bedragen meer handmatig over te schrijven. In plaats daarvan betalen ze direct via een betaallink in de ontvangen factuur of e-mail. En dat scheelt tijd en voorkomt fouten.

Daarnaast zijn er bij Mollie geen installatiekosten en kunt u vrijwel direct aan de slag nadat u een account heeft aangemaakt. Bovendien is er geen opzegtermijn en betaalt u slechts de transactiekosten.

Hoe ga ik aan de slag met Mollie?

1. Account aanmaken

Als eerste moet u een account aanmaken bij Mollie. Hieronder leggen we uit hoe u dat doet. U kunt ook alle informatie terugvinden op de supportwebsite van mollie.

a. Ga naar Mollie.com

Via deze link maakt u eenvoudig een Mollie-account aan.

b. Geef bedrijfsgegevens op

U komt nu op de startpagina. Voer hier uw bedrijfsgegevens volledig in. Deze zijn namelijk nodig om betaallinks te versturen en betalingen te innen.

c. Stel SEPA Direct Debit in bij betaalmethodes

Klik op het onderdeel ‘Instellingen’ en klik vervolgens op ‘Betaalmethodes’.

U komt nu in onderstaand scherm. Het is hier zeer belangrijk dat u ‘SEPA Overboeking’ inschakelt als betaalmethode. Als u dit niet doet, werkt de koppeling met Elements niet.

d. Stel andere betaalmethodes in

U kunt nu ook andere betaalmethodes instellen met de schuiver. In dit voorbeeld is ‘iDEAL’ ingeschakeld’. U kiest hier zelf welke methodes u aanbiedt aan uw klant.

d. Kopieer Live API key

Ga naar het tabblad ‘Developers’ en vervolgens naar ‘API-keys’. Hier ziet u een ‘Live API-key’. Let op: deze sleutel is enkel zichtbaar wanneer u al uw gegevens heeft ingevoerd en Mollie uw account heeft geactiveerd.

Deze API key moet u doorgeven aan één van onze medewerkers wanneer zij hier om vragen. U kunt deze ook rechtstreeks sturen naar support@fasterforward.nl met de vermeling ‘API-key Mollie [bedrijfsnaam].

Wanneer u deze stappen heeft doorlopen, gaan onze consultants aan de slag. U ontvangt een seintje zodra de Mollie koppeling voor u is ingericht.

Wanneer u een account heeft aangemaakt en onze consultants de koppeling voor u hebben ingericht, is het versturen van een Mollie-betaallink heel simpel.

a. Kies voor aanmaken factuur

Nadat u een dienst heeft geleverd, kiest u voor het aanmaken van de factuur in Elements.

b. Maak factuur aan met betaalwijze ‘Overschrijving’

U komt nu in het scherm waar u een factuur aanmaakt.

Kies hier bij ‘Betaalwijze’ voor ‘Overschrijving’. Als u dit niet doet, wordt de betaallink niet toegevoegd.

De factuur wordt vervolgens in huisstijl voor u klaargezet en de betaallink wordt toegevoegd.

Daarnaast wordt er een e-mail klaargezet waarin de betaallink ook is toegevoegd.

e. Klant betaalt factuur

De klant opent vervolgens zijn e-mail en bekijkt zijn factuur. Hij kan nu gelijk betalen via zijn favoriete betaalmethode.

f. Factuur komt op ‘Betaald’ in Elements

Zodra de klant heeft betaald, wordt in Elements de status van de factuur op ‘betaald’ gezet.

Overige opties

Daarnaast worden er, indien gewenst, transactiekosten geboekt en openstaande bedragen bijgewerkt.

Indien u dit wilt, dient u dit aan te geven bij onze supportafdeling (support@fasterforward.nl).

Ontvangst betalingen

Het geld wordt overgeboekt via Mollie naar uw rekening. Hier heeft Faster Forward verder niets mee te maken. Wanneer u genoeg overboekingen op uw Mollie account heeft ontvangen, stort Mollie meerdere bedragen in één keer op uw rekening.

Zodra u een betaling heeft ontvangen, ziet u dit ook terug in uw Mollie account. Zie onderstaande afbeelding.

Laatste update: 16 oktober 2019

Was deze informatie nuttig?