
Op dinsdag 8 december 2020 wordt Elements wederom geüpdatet. We lanceren een nieuwe module en er zijn versie verbeteringen op bestaande functionaliteiten.
Algemeen
Nieuwe module: SMART
Deze maand lanceren we een nieuwe module in Elements: SMART. Deze module is ontwikkeld zodat je eenvoudig kansen en signalen uit Elements haalt, waar je vervolgens acties op uitvoert. Zo maak je bijvoorbeeld taken aan voor iedere persoon die dit jaar 18 wordt. Op deze manier haal je in 2021 nóg meer uit je klantgegevens.
Met deze module haalt je advieskantoor meer uit je klantdata. Daarnaast kun je de signalen die je ontvangt van De Nationale Hypotheekbond, direct opvolgen met een actie. Dit is het resultaat van onze intensieve samenwerking met Hypotheekbond.
Acties uitvoeren
Met deze selecties voer je eenvoudig een actie uit voor een specifieke groep klanten of dossiers. Binnen elke selectie filter je eenvoudig op meerdere criteria. Daarnaast kun je in elke kolom ook zoeken op gevulde cellen, lege cellen of een specifiek (deel van een) woord.
Voor je gespecificeerde selectie kun je de volgende acties uitvoeren:
- Taken aanmaken
- Campagne versturen
- Event aanmaken
- Excel bestand downloaden
Doorontwikkeling
Deze release bevat de signalen die Elements ontvangt van Hypotheekbond. Daarnaast zijn er twee selecties gebaseerd op Elements. Er zijn nog meer selecties te ontwikkelen voor SMART. Hiervan hebben we er al een aantal voorbereid. We bekijken eerst hoe deze module wordt ontvangen, voordat we deze gaan uitbreiden. Samen met de ideeën van Elements gebruikers gaan we SMART doorontwikkelen.
Let op: het is niet mogelijk om zelf selecties te maken of selecties op maat te laten maken. Indien je een goed idee hebt voor een bepaalde selectie, mag je deze altijd aan ons doorgeven. Wij beoordelen dit idee vervolgens. Hierbij kijken we naar de mogelijkheden, het nut, de generieke toepasbaarheid en onze planning.
Verdere informatie over deze nieuwe module vind je hier.
Gebruikmaken van SMART?
Indien je gebruik wilt maken van deze module stuur dan een e-mail naar support@fasterforward.nl, geef hierbij aan wie toegang mogen krijgen tot deze module. Dan zetten we het graag voor jullie aan!
Overige algemene verbeteringen
Naast SMART hebben we nog andere Elements functionaliteiten verbeterd of toegevoegd.
Beter filteren op e-mails en registraties
Op verschillende tabbladen hebben we het filteren op e-mails en registraties verbeterd. Hierdoor kan je nu op dossierniveau beter filteren op dossierinformatie. Daarnaast kan je op productniveau alleen nog filteren op informatie van het bijbehorende product.
Hieronder zie je een voorbeeld van een filter op registraties in het tabblad ‘Communicatie’. Hier filter je bij schademelding nu ook op ‘Alle’. Zo zie je de registraties van alle schademeldingen binnen dit dossier.
Voorheen kon je hier alleen kiezen voor ‘geen’ of één van de desbetreffende schademeldingen.

Facturatie functies verbeterd
Er zijn een aantal aanpassingen gemaakt omtrent de factureren in Elements.
- De kolommen ‘persoon’ en ‘organisatie’ zijn samengevoegd tot één kolom ‘relatie’.
- De telling van het aantal dagen dat een factuur open staat wordt stop gezet wanneer de factuur betaald is.
- Wanneer er een PDF document gemaakt wordt van de factuur, vind je deze niet meer in het tabblad ‘Documenten’ terug. Bij het toevoegen van een bijlage aan een e-mail binnen het dossier is er nu ook een tabblad ‘Factuur’. Hier staan alle geboekte facturen uit het dossier.
- In het facturenoverzicht kun je nu ook zoeken op ‘Betalingskenmerk’
Factuur inhoudelijk niet meer te wijzigen
Het was al niet mogelijk om een factuur inhoudelijk te wijzigen nadat deze geboekt is. Dit geldt nu ook voor de template die op dat moment gebruikt wordt. Enkel de betalingsmethode en de betaaltermijn zijn nog te wijzigen.
Indien er na het boeken van een factuur toch een fout blijkt te zijn in de factuur, dient de factuur gecrediteerd te worden. Vervolgens kan de template aangepast worden en kun je de factuur opnieuw aanmaken.
Het corrigeren van een reeds uitgereikte factuur is niet toegestaan volgens de wet op de omzetbelasting (zie wetgeving Belastingdienst). Die geeft aan dat je een factuur na het uitreiken aan een klant niet meer mag aanpassen. Je kan daarom een template aanpassen tot het moment dat je een factuur goedkeurt (en dus boekt).
Boekhouding verbeterd
In deze release zijn ook een aantal boekhoudkundige optimalisaties gerealiseerd, namelijk;
- Bij het genereren van een excasso batch kun je nu filteren op ‘Periode’.
- Een betaling met 16-cijferig betalingskenmerk wordt nu ook herkend indien het kenmerk met spaties of streepjes is ingegeven.
- Bij het omzetten van een bankafschrift naar een boekstuk is de omschrijving verduidelijkt door overbodige informatie weg te laten.
- Op het moment dat het bankafschrift ingelezen wordt, gaat de relatie proberen te matchen op het IBAN nummer onder debiteuren en crediteuren. Dit gebeurt nu ook op het IBAN nummer onder rekening courant maatschappijen.
- Openstaande posten in een toekomstig boekjaar kunnen afboeken is vanaf deze release ook mogelijk gemaakt.
Melding bij automatisch uitloggen
Wanneer je 60 minuten niet actief bent in Elements, wordt je automatisch uitgelogd. Dit gebeurde soms onverwachts, waardoor je werk verloren ging. Bijvoorbeeld een e-mail die je aan het opstellen was.
Vanaf nu verschijnt de onderstaande melding wanneer je automatisch uitgelogd bent. Je kan dan in een nieuw tabblad inloggen, zodat je in je huidige tabblad verder kan werken.

Hypotheken
Findesk koppeling verbeterd
Burgerlijke staat niet verplicht
Door deze optimalisatie is de burgerlijke staat niet langer een verplicht veld bij het exporteren van het dossier van Elements naar Findesk.
Dossiernummer ook meegestuurd
Vanaf nu wordt ook het dossiernummer meegestuurd naar Findesk (hier zie je als gebruiker niks van). Let op: Findesk stuurt het dossiernummer nog niet terug naar Elements.
HDN up-to-date
In deze release wordt Elements ook geüpdatet voor de nieuwste HDN versie. De software voldoet daarmee alvast aan de HDN standaard versie 20.1. Die versie wordt vanaf 17 december gehanteerd. Meer informatie vind je op de HDN website.
Ockto uitbreidingen
Bij uitgaande aanvraagberichten (AX berichten) houdt Elements nu bij of de dataleverancier meegegeven wordt en waarmee dit gevuld is. Dit is handig voor de managementinformatie in Elements. Zo zie je in de toekomst hoe vaak een consument Ockto heeft gebruikt.
Het was voorheen alleen mogelijk om het meest recent ontvangen ODM bericht te downloaden in Elements. Vanaf deze release is het mogelijk om historische versies ook te downloaden via het tabblad ‘historie’.
Verzekeringen
E-mail koppelen aan schademelding
De pop-up die je krijgt bij het koppelen van een e-mail aan een schademelding hebben we verbeterd. Deze is nu gelijk met de lay-out en functionaliteit van de pop-up bij het koppelen van een e-mail aan een dossier of product.
In deze pop-up kon je altijd filteren op ‘Datum melding’. Dit is aangepast zodat je nu kunt zoeken op ´Schadedatum´.

Let op: in dit scherm kan je niet meer zoeken op klantnaam. Indien de e-mail nog niet gekoppeld is aan een dossier dan gebruik je het koppelicoon om de e-mail aan het dossier te koppelen. Vanuit daar kan je na het koppelen aan het dossier de e-mail direct koppelen aan de schademelding.

Eenmaal inloggen voor RISK
De RISK koppeling is uitgebreid met een Single Sign On (SSO) functie, dit betekent dat je slechts eenmaal hoeft in te loggen in RISK via het Risk tabblad in Elements. Daarna wordt je automatisch ingelogd. Ook wanneer je collega al is ingelogd met een bestaand account, kan het zijn dat je automatisch wordt ingelogd.
Indien je RISK al in Elements gebruikt, is deze optie automatisch beschikbaar.

Overig
API uitgebreid
De API koppeling is uitgebreid met
- endpoint om de workflow schademelding te starten
- de duur van een registratie
- foto onder een persoon toevoegen
Fouten opgelost
Bij het openen van een schademelding werd het gekoppelde bestand altijd automatisch gedownload indien dit geen PDF-bestand was. Deze overige bestandstypes worden nu niet meer automatisch gedownload. | ![]() |
Er zat een fout in het HBX bestand wat gegenereerd werd wanneer je een dossier wilde exporteren naar Adviesbox met Ockto als bron. Dit is nu opgelost. | ![]() |
Persoonlijke selecties werden niet altijd goed opgehaald bij het maken van een campagne. Dit is nu opgelost. | ![]() |
Geplaatst op 3 december 2020