De AFM is in 2024 weer gestart met de jaarlijkse marktmonitor voor adviseurs en bemiddelaars. Met behulp van Elements kan je deze vragenlijst invullen.
Let op: het kan zijn dat jouw organisatie nog geen uitnodiging heeft ontvangen van de AFM. Niet iedereen is tegelijk aan de beurt.
Vragen beantwoorden met Elements
Een aantal vragen in de monitor kun je relatief eenvoudig beantwoorden met gegevens uit Elements. Denk daarbij onder andere aan deze vragen:
- Aantal klanten?
- Aantal nieuwe producten in 2023?
- Aantal producten in beheer?
- Aantal klachten?
- Vragen beantwoorden met Elements
- Gegevens ophalen uit Elements
- Aantal klanten
- Aantal nieuwe klanten
- Nieuwe productie in 2023
- Producten in beheer
- Activiteiten productgroepen
- Aantal klachten en klachtenadministratie
- Klacht per productgroep
- Omzet uit financiële dienstverlening
- Overzicht grootboekrekening
- Omvang van de onderneming
- Zakelijke schadeverzekeringen
- Polisinformatie
Gegevens ophalen uit Elements
Om de bovenstaande vragen te beantwoorden, moet je gegevens ophalen uit Elements. Hieronder leggen we in tekst en beeld uit hoe je deze gegevens ophaalt.
Aantal klanten
Het aantal klanten van je kantoor is eenvoudig op te halen. Doorloop de onderstaande stappen.
- Klik op het dashboard op de knop ‘Toon uitgebreide filters’
- Filter vervolgens op de dossierstatus ‘Klant’
- Zet in het veld dossiernummer een ‘%’ teken.
- Klik op de knop ‘zoeken’.
Bij de zoekresultaten zie je nu het aantal pagina’s staan. Bijvoorbeeld 1 tot 25. Elke pagina bevat 10 dossiers, dus in dit geval heb je 247 dossiers, dus 247 klanten.
Ook kan je hiervoor de SMART-module gebruiken. Je gebruikt hiervoor de selectie ‘Particuliere klanten met of zonder specifieke producten’ en/of ‘Zakelijke klanten met of zonder specifieke producten’ en/of ‘Klantcontact lang geleden’. Binnen deze selectie kan je het filter toepassen op bijvoorbeeld dossierstatus.
Aantal nieuwe klanten
Hiervoor gebruik je de rapportage ‘CRM – dossiers met natuurlijke personen’ met een filter op kolom ‘Dossier datum’. Let op: de dossierstatus geeft aan of het een klant of prospect is.
Nieuwe productie in 2023
Ook de nieuwe productie van het afgelopen jaar haal je eenvoudig uit Elements. Volg de onderstaande stappen.
- Ga naar ‘Track en Trace’
- Filter op startdatum 01-01-2023 tot en met 31-12-2023
- Kies bij ‘Type’ een productsoort (Hypotheek, Leven, Schade etc.)
- Klik op zoeken.
Bovenin het scherm zie je nu de aantallen staan.
Producten in beheer
Ook het aantal producten in beheer haal je uit Elements. Volg de volgende stappen.
- Ga naar ‘Track en Trace’
- Kies bij ’type’ een productsoort (Hypotheek, Leven, Schade etc.)
- Klik op zoeken
Bovenin het scherm zie je het aantal producten van deze soort staan.
Activiteiten productgroepen
Deze informatie kan je deels halen uit Track & Trace. Je filter opnieuw op product, datum en status. Ook kan je de rapportage CRM – Pijplijn informatie gebruiken als het gaat om gegeven adviezen.
Aantal klachten en klachtenadministratie
Als je gebruik maakt van klachten in Elements, kun je dit aantal ook achterhalen. Klachten zijn namelijk taaktypes in Elements. Volg de volgende stappen.
- Navigeer in de menubalk naar ‘Taken’
- Selecteer rechts het type ‘Klacht’
- Kies een start- en einddatum
- Filter naast ‘Afgerond’ op aantal taken dat is ‘Afgerond’ en ‘Niet afgerond’
Klacht per productgroep
Hiervoor kan je bovenstaande stappen gebruiken mits de klacht is gekoppeld aan een product. In de kolom ‘Product’ is zichtbaar aan welk type product de klacht is gekoppeld.
Omzet uit financiële dienstverlening
Wanneer je de boekhouding binnen Elements gebruikt, zie je eenvoudig welke omzet je hebt gemaakt.
- Ga in het rechtse menu naar ‘Financieel’ en klik op ‘Balans / Winst & Verliesrekening
- Klik op ‘Winst & Verlies’
- Let op dat je de juiste periode selecteert
Ook kan je gebruik maken van Financieel – Portefeuillewaarde om bepaalde gegevens in te zien.
Overzicht grootboekrekening
In Financieel – Grootboekkaart overzicht heb je alle grootboekrekeningen op een rij staan. Per grootboekrekening kun je de resultaten inzien. Selecteer hiervoor wel het hele boekjaar.
Omvang van de onderneming
Ook deze informatie is uit de financiele module te halen mits alle grootboekrekeningen juist staan ingesteld.
Zakelijke schadeverzekeringen
Binnen Track & Trace vind je terug hoeveel schadeverzekeringen er (met pakketinformatie) binnen jouw systeem staan.
- Ga naar ‘Track & Trace’
- Filter bij ‘Type’ op ‘Schadeverzekering’ en klik op zoeken
- Exporteer het overzicht naar Excel
- Kijk onder ‘productcategorieën’ of het een zakelijke of particuliere verzekering is.
Polisinformatie
Omdat de resultaten uit ‘Track & Trace’ alleen pakketinformatie bevat, kan je voor de polis informatie terecht in de rapportage CRM – Verzekeringsportefeuille.
Geplaatst op 7 januari 2023