Elements is vernieuwd voor HDN21

Op woensdag 26 mei lanceren we een nieuwe versie van Elements. Elements is dan volledig voorbereid voor HDN21.

Ieder jaar worden er vanuit Elements, via HDN, meer dan 85.000 hypotheken en levensverzekeringen aangevraagd. Om deze digitale verbinding met geldverstrekkers en verzekeraars up-to-date te houden, wordt het HDN platform, en Elements dus ook, ieder jaar vernieuwd. Zo blijft jouw communicatie met maatschappijen gestandaardiseerd en efficiënt verlopen.

Heb je deze update gezien?
Op 18 mei hebben we in een extra update het invoeren van schadeverzekeringen verder geoptimaliseerd.

  • Inzicht in niet-verwerkte inkomende berichten
  • Correspondentie voornaam verbeterd
  • Actuele hypotheeknummer getoond
  • Inzicht in klantcommunicatie verzekeraar
  • Bron van stuk inzichtelijk
  • Inzicht in actuele risicopremie
  • Soorten documenten en documenttypen aangepast
  • Verzekeringsmotief toegevoegd
  • Soort uitzendcontract in te voeren bij inkomen
  • Datums en voornamen van verplichtingen verbeterd
  • Historie van HDN berichten inzichtelijk
  • Klantgegevens tonen in stukkenlijst
  • Testfase bankgaranties via HDN

Verbeteringen voor HDN21

Alle hypotheek- en verzekeringscommunicatie via HDN blijft naadloos verlopen. Elements is namelijk volledig voorbereid voor de nieuwste versie: HDN21. De HDN functionaliteiten zijn uitgebreid, zodat hypotheekaanvragen en -updates foutloos blijven werken en er meer hypotheekinformatie beschikbaar is.

Inzicht in niet-verwerkte inkomende berichten

Je kunt nu niet-verwerkte HDN berichten alsnog verwerken. In de HDN inbox is hiervoor een tabblad ‘inkomend mislukt’ toegevoegd. Hier zie je waarom inkomende HDN berichten niet verwerkt zijn.

Let op: Dit tabblad is alleen zichtbaar voor organisaties die al zijn overgezet naar het nieuwe HDN platform. Je ontvangt een e-mail van Faster Forward wanneer jouw organisatie wordt overgezet.


Correspondentie voornaam verbeterd

De voornamen die de maatschappij verstuurd, worden vanaf nu anders overgenomen in Elements. Alle volledige voornamen worden geplaatst bij ‘Volledige voornamen’ en de voornaam voor correspondentie wordt geplaatst in ‘Roepnaam’. Hierdoor spreek je de klant altijd met juiste naam aan.


Actuele hypotheeknummer getoond

Zodra de geldverstrekker je een hypotheeknummer toestuurt via een statusbericht (SX bericht), wordt dit hypotheeknummer getoond, in plaats van het aanvraagnummer. Hierdoor zie je het actuele hypotheeknummer, wat de communicatie met de geldverstrekker bevordert. Het aanvraagnummer was namelijk afkomstig uit je adviespakket, en is na het passeren van de hypotheek niet meer interessant.

Je ziet een uniek leningdeelnummer per leningdeel. Dit nummer wordt alleen getoond als het rentepercentage, de deelhoofdsom en de aflosvorm in een statusbericht van de geldverstrekker overeenkomen met de hypotheekgegevens in het klantdossier.


Inzicht in klantcommunicatie verzekeraar

Bij levensverzekeringen en inkomensverzekeringen is ‘Communicatie vanuit verzekeraar’ toegevoegd. Hier staat of de verzekeraar direct communiceert met de klant. Dit veld staat op ‘Ja’ wanneer de verzekeringnemer akkoord gaat met digitale communicatie en een digitale polis vanuit de verzekeraar.

Dit veld is ook toegevoegd aan de Elements API en in te voegen als tag.


Bron van stuk inzichtelijk

Je ziet nu of een stuk door de maatschappij bij een externe bron is opgevraagd. Dit zie je in de stukkenlijst in de kolom ‘Opgevraagd via bron’. De kolom ‘originele aanleveren’ was niet meer van toepassing en is verwijderd.


Inzicht in actuele risicopremie

Wanneer je een HDN bericht over een levensverzekering verwerkt (LX bericht), wordt nu ook het ‘Termijnbedrag totaal’ gevuld in het verzekeringsdeel. Voorheen werd deze alleen gevuld bij ‘Risicopremie’. Op deze manier heb je het totale termijnbedrag duidelijk in beeld.


Soorten documenten en documenttypen aangepast

De soorten documenten ‘Omgevingsvergunning’ en ‘Identiteitsgegevens’ zijn toegevoegd. Deze documenten moet je nog wel zelf onder een groep toevoegen via ‘Documentenbeheer‘.


Verzekeringsmotief toegevoegd

Bij een inkomens- of levensverzekering wordt nu het ‘Verzekeringsmotief getoond’. Dit geeft de productsoort van de verzekering aan. Zo zie je direct het soort verzekering. De verzekeraar stuurt deze informatie via een LX bericht (via HDN) naar je toe.

Verzekeringsmotieven

  • Lastenverzekering
  • Inkomensverzekering
  • Overlijdensrisicoverzekering
  • Uitvaartverzekering
  • Kapitaalopbouw
  • Kredietbeschermer

Soort uitzendcontract in te voeren bij inkomen

In het tabblad ‘Inkomen’ kan je nu ook het soort uitzendcontract aangeven. Dit geeft de fase waarin de uitzendkracht zich bevindt. Zo heb je een duidelijker beeld van het werk van je klant.


Datums en voornamen van verplichtingen verbeterd

In het tabblad ‘Verplichtingen’ is er een start- en einddatum toegevoegd. Deze worden automatisch overgenomen uit het aanvraagbericht van de maatschappij. Daarnaast zijn de opties van het type verplichting versimpeld.


Historie van HDN berichten inzichtelijk

Op het tabblad ‘HDN’ onder een hypotheek in een klantdossier, zie je de historie van HDN berichten van de hoofdorganisatie naar een deelnemer. Zo zie je bijvoorbeeld of een bericht is opgehaald door de maatschappij.

Deze functionaliteit is niet standaard beschikbaar én alleen beschikbaar voor interne beheerders van Elements. Wil jij deze functionaliteit gebruiken? Stuur dan een e-mail naar support@fasterforward.nl.



Algemeen


Klantgegevens tonen in stukkenlijst

Vanaf nu is de stukkenlijst veel duidelijker. Je kan namelijk met tags zelf instellen dat er klantgegevens worden getoond in de naam van een stuk. Een stuk heet dan bijvoorbeeld ‘Identiteitsbewijs Dirk Janssen’, waardoor de stukkenlijst duidelijker is.

Gebruik tags om deze gegevens automatisch in de naam van een stuk te zien. Dit doe je wanneer je handmatig een stuk toevoegt of wanneer je een stukkenlijst template aanmaakt.



Overig

Testfase bankgaranties aanvragen via HDN

HDN test momenteel de mogelijkheden om bankgaranties aan te vragen bij Nationale Waarborg via het HDN netwerk. Faster Forward volgt deze ontwikkelingen op de voet, maar is niet betrokken bij de testfase.

Wanneer de testfase is afgerond, bekijken we de mogelijkheden om deze functionaliteit te implementeren in Elements. Zodra deze functionaliteit beschikbaar is in Elements, lees je dit in onze releasenotes.

Geplaatst op 21 mei 2021 (Laatste update: 26 mei 2021)


Laatste 5 releasenotes
Handmatig prolongeren maatschappij-incasso, bankgarantie accorderen via Uwkluis en meer »
Gemakkelijk in- en excasso bestanden verwerken »
Beheerder meldingen, koppeling Adviesbox Online en meer »
Extra partijen toevoegen in dossier, verbeteringen verzekeringen en meer »
Automatisch Aplaza berichten verwijderen, HDN 23.1 update en meer »
top