Debiteur aanmaken

Het aanmaken en instellen van een debiteur in Faster Forward Elements kan op twee manieren:

In Financieel:

Je gaat naar Financieel – Debiteurenonderhoud. Je krijgt een keuze om een organisatie of een persoon aan te maken als debiteur. Je kunt nu een nieuw persoon/organisatie aanmaken of zoeken op een bestaande relatie.

Vervolgens krijg je een overzicht waarin je een relatie op kunt voeren met NAW gegevens. Daarnaast geef je aan welke subadministraties er geselecteerd moeten worden voor deze relatie onder het tabblad detail. Je vinkt daar onder categorie leverancier/klant aan. Je vinkt bijvoorbeeld “debiteur” aan als het gaat om een debiteur. Zodra je de subadministratie aanklikt, krijg je aan de rechterkant opties erbij. Hierin kan je de geselecteerde subadministratie verder specificeren.

Debiteur-aanmaken

Als je de specificaties hebt gevuld, kan je de relatie opslaan door middel van het groene vinkje links bovenaan. Er wordt een relatienummer ofwel debiteurennummer aangemaakt.

Let op! Bij incasso’s moet ook de betalingen onderweg aangevinkt worden en het grootboek worden geselecteerd. Daarnaast moet na het invullen van het rekeningnummer de mandaat op geaccepteerd staan.

In dossier:

Om de integratie tussen de financiële administratie en het CRM dossier nog makkelijker te maken, is het mogelijk om in het dossier de administratie relaties uit het betreffende dossier in te zien of aan te maken. Het overzicht vindt u in het dossier onder het tabblad Financieel – Relatie.

Aanmaken in het dossier gaat als volgt:

Je gaat naar het tabblad Partijen en objecten, klikt op de persoon of organisatie die als debiteur ingericht wordt. Je komt dan in het tabblad ‘Detail’, daar vink je debiteur aan en slaat deze pagina op. Er komt nu een tabblad ‘Financieel’ bij. Om de communicatie over een bepaalde debiteur of crediteur eenvoudiger te maken wordt er een administratie relatienummer (debiteurennummer) aangemaakt door het systeem. Het nummer is zichtbaar onder het tabblad ‘Financieel’ en is ook beschikbaar als tag zodat het nummer in de correspondentie gebruikt kan worden.

Vervolgens kan je de subadministratie verder specificeren en invullen met rekeningnummer. Na opslaan kan de mandaat gegenereerd worden voor incasso’s.

Laatste update: 22 juni 2020

Was deze informatie nuttig?