1. Kennisbank
  2. Elements
  3. Communicatie
  4. Hoe maak ik een campagne of nieuwsbrief aan?

Hoe maak ik een campagne of nieuwsbrief aan?

Wat is een campagne?

Met de campagne module kan een grote doelgroep bereikt worden met een communicatie uiting. Dit kan in de vorm van een mailing, sms of brief. Naar een geselecteerde groep personen kan op basis van diverse CRM kenmerken een item verstuurd worden. Deze selecties zijn op basis van een rapportage of CSV. bestand. Houd hierbij rekening dat herhalingen van campagne acties op basis van CSV  niet mogelijk zijn.

Wanneer u de mailing aan een dossier wilt toevoegen moet in de geselecteerde rapportage een kolom crmdossier_id aanwezig zijn!

Let op! Om gebruik te maken van de campagne module dient er een proces aangezet te worden. Stuur hiervoor een e-mail met het verzoek om het proces aan te zetten naar support@fasterforward.nl

Onderstaand de video hoe een mailing te versturen.

Hoe maak ik een campagne aan?

  1. Klik op ‘Campagne manager’
  2. Met het “plus” icoon kunt u een map aanmaken voor een campagne, bijvoorbeeld een “dagelijkse verjaardagsmailing”
  3. Vul hierbij de omschrijving, de datum en koppel er een organisatie aan
    Wanneer de map is aangemaakt klikt u hierop
  4. Vervolgens kunt u in de map onder “acties” op het kleine “plus” icoon links klikken om een mailing/brief of sms op te stellen
  5. In het nieuwe scherm kunt u de bron selecteren. U kunt hier kiezen voor bestaande [rapportage link naar rapportage] of een [csv bestand link naar csv]
  6. Wanneer u een van beide geselecteerd heeft kunt u in het veld eronder kiezen welke rapportage/csv bestand u wilt gebruiken
  7. Kies vervolgens de soort media waarmee u de campagne wilt versturen
  8. Selecteer bij actief “ja”
  9. Indien gewenst kunt u aangeven dat het om een herhalingsactie gaat (bijvoorbeeld een dagelijkse verjaardagsmailing)
  10. Klik op opslaan
  11. Vervolgens wordt er een campagne aangemaakt

De campagne kan nu verder aangevuld worden

Indien u bij media heeft gekozen voor “e-mail”:

  • Vul bij E-mailbox de mailbox in waarvan de campagne verstuurd dient te worden
  • Vul bij Afzender de naam in die als afzender bij de e-mail moet komen te staan
  • Vul bij Verzender e-mail het e-mail adres in die getoond moet worden als afzender
  • Vul bij Ontvanger de Tag’s [link naar tags ]van de namen die als ontvanger getoond moeten worden in de e-mail
  • Vul bij Ontvanger e-mail de Tags van de e-mail adres uit het CSV bestand of de rapportage
  • Bij het onderwerp vult u vanzelfsprekend het onderwerp van de e-mail in
  • Nu kunt u in html de e-mail in gaan vullen
    Indien u hiervan een voorbeeld naar u zelf wilt sturen kunt u de volgende stappen nemen:
  • Ga naar het tabblad “selectie”
  • Klik op “selectie ophalen”
  • Nu verschijnt er een derde tabblad “resultaat”
  • Hier kunt u een voorbeeld naar uzelf sturen door op de knop “voorbeeld” te klikken, hier kunt u dan uw eigen e-mail adres invullen
  • Wanneer u de e-mail definitief naar de doelgroep wilt versturen klikt u op “uitvoeren”
    De e-mail wordt dan automatisch naar uw doelgroep verstuurd

Indien u bij media heeft gekozen voor “brief/correspondentie”:

  • Kies een document template
  • Geef de brief een naam en omschrijving
  • Kies een status
  • Sla de selectie op
  • Er ontstaat dan een nieuw veld
  • Indien gewenst kunt u hier een “standaard tekst” kiezen
  • Deze kunt u dan invoegen
  • De tekst kunt u naar eigen invulling wijzigen
  • Ga naar het tabblad “selectie”
  • Klik op “selectie ophalen”
  • Nu verschijnt er een derde tabblad “resultaat”
  • Hier kunt u bij “voorbeeld” een “download brief” mogelijkheid waarin u de brief kan bekijken
  • Wanneer u de brief definitief wil maken klikt u op “uitvoeren”
  • De brieven (met eventuele ingevulde Tags) komen dan bij resultaten te staan
  • Hier kunt u de brieven printen en vervolgens versturen

Indien u gekozen heeft bij media voor “SMS”:

  • Toets een mobiel telefoonnummer in of maak gebruik van Tags bij “Mobiel nummer”
  • Noteer bij “Afzender” de naam of Tag van de afzender (bijv. Tag dossier adviseur)
  • Type bij “Bericht” het bericht wat u in de SMS wilt versturen
  • Ga naar het tabblad “selectie”
  • Klik op “selectie ophalen”
  • Nu verschijnt er een derde tabblad “resultaat”
  • Bij “Voorbeeld” kunt u de sms als voorbeeld naar uzelf versturen
  • De SMS wordt verstuurd, deze is terug te vinden in het klantdossier

Let op! Het is belangrijk te weten dat in de campagne alleen gebruik gemaakt kan worden van de tags die u vindt onder Campagne->. Dit zijn gegevens uit de rapportage die gebruikt is in de campagne.

Resultaten campagne:

Wanneer gekozen is voor “Uitvoeren” kunt u zien hoeveel klanten van het totaal al verwerkt zijn, ook wordt hier een percentage weergegeven. Wanneer er na 20 minuten nog niets verwerkt is, kan het zo zijn dat er een andere campagne op dit moment al wordt uitgevoerd, deze moet eerst worden voltooid voordat de volgende wordt verstuurd. Is dit niet het geval, controleer dan eerst of de campagne wel actief staat, dit is te zien aan het lampje rechts in de regels bij “Acties”. Het campagne proces loopt elke 15 minuten. Steeds wordt een x aantal resultaten meegenomen, het kan dus voorkomen dat niet alle e-mails/brieven/SMS tegelijk verstuurd worden.

Acties herhalen:

Indien u een bepaalde actie nogmaals wilt herhalen is het mogelijk een campagne actie met dezelfde uitgangspunten als een voorgaande actie te kopiëren. Klik hiervoor op het kopieer teken achter de actie:


Klik hier voor het aanmaken van tags en info over rapportages.

Let op: aan het gebruik van de campagne module kunnen rechten verbonden zijn.

Laatste update: 26 april 2019

Was deze informatie nuttig?