1. Kennisbank
  2. Elements
  3. Communicatie
  4. Campagne of nieuwsbrief aanmaken

Campagne of nieuwsbrief aanmaken

Wat is een campagne?

Met de campagne module kan een grote doelgroep bereikt worden met een communicatie uiting. Dit kan in de vorm van een mailing, sms of brief. Naar een geselecteerde groep personen kan op basis van diverse CRM kenmerken een item verstuurd worden. Deze selecties zijn op basis van een rapportage of CSV bestand. Houd hierbij rekening dat herhalingen van campagneacties op basis van CSV niet mogelijk zijn. Lees hier alles over het aanmaken van een CSV bestand.

Let op! Om gebruik te maken van de campagne module dient er een proces aangezet te worden. Daarnaast is er een apart proces wat aangezet dient te worden voor herhalingscampagnes.

Stuur hiervoor een e-mail met het verzoek om het proces aan te zetten naar support@fasterforward.nl

Onderstaand de video hoe een mailing te versturen.

Hoe maak ik een campagne aan?

  1. Klik op ‘Campagne manager’
  2. Met het “plus” icoon kan je een map aanmaken voor een campagne, bijvoorbeeld een “dagelijkse verjaardagsmailing”
  3. Vul hierbij de omschrijving, de datum en koppel er een organisatie aan
    Wanneer de map is aangemaakt klik je hierop
  4. Vervolgens kan je in de map onder “acties” op het kleine “plus” icoon links klikken om een mailing/brief of sms op te stellen
  5. In het nieuwe scherm kan je de bron selecteren. Je kunt hier kiezen voor bestaande rapportage of een CSV bestand
  6. Wanneer je een van beiden geselecteerd hebt, kan je in het veld eronder kiezen welke rapportage/CSV bestand je wilt gebruiken. Ook is het mogelijk om hier een persoonlijke selectie te selecteren (indien je gebruik maakt van bestaande rapportage en hierin een persoonlijke selectie hebt aangemaakt)
  7. Kies vervolgens de soort media waarmee je de campagne wilt versturen
  8. Selecteer bij actief “ja”
  9. Indien gewenst kan je aangeven dat het om een herhalingsactie gaat (bijvoorbeeld een dagelijkse verjaardagsmailing)
  10. Klik op opslaan
  11. Vervolgens wordt er een campagne aangemaakt

De campagne kan nu verder aangevuld worden. In deze verdere uitleg wordt gesproken over tags. Let op! Het is belangrijk te weten dat in de campagne alleen gebruik gemaakt kan worden van de tags die je vindt onder ‘Campagne’. De tags die staan onder ‘Campagne’ halen hun gegevens op uit de rapportage of CSV bestand die gebruikt is in deze campagne.

Indien je bij media hebt gekozen voor “e-mail”:

  • Vul bij E-mailbox de mailbox in waarvan de campagne verstuurd dient te worden
  • Vul bij Afzender de naam in die als afzender bij de e-mail moet komen te staan
  • Vul bij Verzender e-mail het e-mail adres in die getoond moet worden als afzender
  • Vul bij Ontvanger de tags van de namen die als ontvanger getoond moeten worden in de e-mail
  • Vul bij Ontvanger e-mail de tags van het e-mailadres
  • Bij het onderwerp vul je vanzelfsprekend het onderwerp van de e-mail in
  • Nu kan je in het htmlveld de e-mail in gaan vullen

Indien je hiervan een voorbeeld naar jezelf wilt sturen, kan je de volgende stappen nemen:

  • Ga naar het tabblad “selectie”
  • Klik op “selectie ophalen”
  • Nu verschijnt er een derde tabblad “resultaat”
  • Hier kan je een voorbeeld naar jouzelf sturen door op de knop “voorbeeld” te klikken. Hier kan je dan jouw eigen e-mailadres invullen
  • Wanneer je de e-mail definitief naar de doelgroep wilt versturen, klik je op “uitvoeren”
    De e-mail wordt dan automatisch naar jouw doelgroep verstuurd

Indien je bij media hebt gekozen voor “brief/correspondentie”:

  • Kies een document template
  • Geef de brief een naam en omschrijving
  • Kies een status
  • Sla de selectie op
  • Er ontstaat dan een nieuw veld
  • Indien gewenst kan je hier een “standaard tekst” kiezen
  • Deze kan je dan invoegen
  • De tekst kan je naar eigen invulling wijzigen
  • Ga naar het tabblad “selectie”
  • Klik op “selectie ophalen”
  • Nu verschijnt er een derde tabblad “resultaat”
  • Hier staat bij “voorbeeld” een “download brief” mogelijkheid, waarin je de brief kan bekijken
  • Wanneer je de brief definitief wil maken, klik je op “uitvoeren”
  • De brieven (met eventuele ingevulde tags) komen dan bij resultaten te staan
  • Hier kan je de brieven printen en vervolgens versturen

Indien je gekozen hebt bij media voor “SMS”:

  • Toets een mobiel telefoonnummer in of maak gebruik van tags bij “Mobiel nummer”
  • Noteer bij “Afzender” de naam of tag van de afzender (bijv. Tag dossier adviseur)
  • Type bij “Bericht” het bericht wat je in de SMS wilt versturen
  • Ga naar het tabblad “selectie”
  • Klik op “selectie ophalen”
  • Nu verschijnt er een derde tabblad “resultaat”
  • Bij “Voorbeeld” kan je de sms als voorbeeld naar jezelf versturen
  • De SMS wordt verstuurd, deze is terug te vinden in het klantdossier

Resultaten campagne:

Wanneer gekozen is voor “Uitvoeren” kan je zien hoeveel klanten van het totaal al verwerkt zijn. Ook wordt hier een percentage weergegeven. Wanneer er na 20 minuten nog niets verwerkt is, kan het zo zijn dat er een andere campagne op dit moment al wordt uitgevoerd. Deze moet eerst worden voltooid, voordat de volgende wordt verstuurd. Is dit niet het geval, controleer dan eerst of de campagne wel actief staat. Dit is te zien aan het lampje rechts in de regels bij “Acties”. Het campagneproces loopt elke 15 minuten. Steeds wordt een x aantal resultaten meegenomen. Deze ‘x’ kan per omgeving verschillen en is zo ingesteld dat andere processen geen hinder/vertraging ervaren door de campagne die wordt verstuurd. Het kan dus voorkomen dat niet alle e-mails/brieven/SMS tegelijk verstuurd worden.

Acties herhalen:

Indien je een bepaalde actie nogmaals wilt herhalen, is het mogelijk een campagneactie met dezelfde uitgangspunten als een voorgaande actie te kopiëren. Klik hiervoor op het kopieer teken achter de actie:


Klik hier voor het aanmaken van tags en info over rapportages.

Let op: aan het gebruik van de campagne module kunnen rechten verbonden zijn.

Laatste update: 22 juni 2020

Was deze informatie nuttig?