1. Kennisbank
  2. Dossier
  3. Mogelijkheden dossier
  4. CRM kenmerk of actie toevoegen aan een dossier

CRM kenmerk of actie toevoegen aan een dossier

Om kenmerken van een klant vast te leggen, voeg je een CRM kenmerk of CRM actie toe aan een dossier. Zo leg je bijvoorbeeld vast of iemand jouw nieuwsbrief wilt ontvangen, zodat je hierop kunt filteren bij het versturen van een campagne.

  • CRM kenmerk geldt voor één persoon
  • CRM actie geldt voor het hele dossier, en dus alle personen in dit dossier

Aanmaken en beheren

Voordat je een kenmerk of actie kan toevoegen in een dossier, moet je deze aanmaken in de Bij “Beheer – CRM beheer – “Kenmerkenbeheer” of “Actiesbeheer”.

Hier kun je kenmerken en acties ook verwijderen. Als een actie/kenmerk gebruikt is in een dossier, is het niet meer mogelijk om dit CRM kenmerk of actie te verwijderen.

Toevoegen aan een dossier

Om in het klantdossier een kenmerk of actie toe te kennen, ga je in het dossier naar Startpagina – CRM. Klik hier op het + icoon om een actie of kenmerk toe te voegen.

CRM kenmerk en acties gebruiken

Nadat je een of meerdere CRM kenmerken/acties hebt toegevoegd aan jullie omgeving en de betreffende dossiers, kun je op basis hiervan een selectie maken. Dit kan bijvoorbeeld nuttig zijn wanneer je een mailing wilt versturen naar bepaalde klanten op basis een bepaalde kenmerk.

Om deze selectie te kunnen maken, dient er een kolom in de rapportage aanwezig te zijn waarin de CRM kenmerken/acties opgehaald worden. De volgende standaard rapportages bevatten één van deze gegevens:

Naam rapportage:

CRM – Dossiers met acties

CRM – Dossiers met natuurlijke personen

CRM – Dossiers met organisaties

CRM – Overzicht acties uitgebreid

Bevat:

CRM acties

CRM acties

CRM kenmerken en acties

CRM acties

Kenmerken/acties verwijderen

Het is mogelijk om CRM kenmerken en acties verwijderen. Dit kan handmatig of door de workflow.

Handmatig verwijderen
Ga in het dossier naar het tabblad ‘CRM’. Hier kan je door middel van het rode kruisje het kenmerk/actie verwijderen.

Automatisch verwijderen met de workflow

Het is ook mogelijk om het kenmerk/actie via de workflow te verwijderen. Dan worden ze automatisch verwijderd wat minder tijd kost. Hierdoor kan je bijvoorbeeld op een bepaald moment in een (workflow)proces, het kenmerk ‘nieuwsbrief’ verwijderen bij een klant.

Let op: indien er meerdere dezelfde CRM acties/kenmerken zijn opgevoerd worden deze allemaal verwijderd. Dit geldt ook als de CRM acties/kenmerken opgevoerd zijn onder verschillende personen in het dossier.

Functionaliteit aanvragen
Het verwijderen van een kenmerk/actie vanuit de workflow is niet standaard ingesteld in Elements. Als je deze functionaliteit wilt gebruiken, stuur dan een verzoek naar opdrachten@fasterforward.nl
Geef hierbij het volgende aan :

  • In welke workflow of proces wil je dit opnemen?
  • Op welk moment in het proces wil je dat dit gedaan wordt en wil je dat dit automatisch gebeurt of een handmatige stap is?
  • Wil je 1 CRM actie/kenmerk laten verwijderen of alles?
Laatste update: 17 januari 2023

Was deze informatie nuttig?

top